Skip to main content

Klantoplossingen

Gemeente Rotterdam

De Uitdaging

Vergroot onze bekendheid als aantrekkelijke ICT-werkgever en laat dit resulteren in het aannemen van 5 ICT trainees. Dat was de heldere opdracht die we vanuit Gemeente Rotterdam kregen. Maar met een zeer schaarse doelgroep die bij ‘ICT’ niet direct aan een baan als gemeenteambtenaar denkt, een campagneperiode van één maand vlak voor de zomervakantie en een mediabudget van nog geen 10.000 euro toch best een flinke kluif. Waar we uiteraard graag onze tanden in hebben gezet.

De Oplossing

Wat werken voor een gemeente interessant maakt, is dat je het resultaat ervan direct terugziet in de fysieke omgeving. Slimme sensoren die aangeven wanneer een afvalbak vol zit, bijvoorbeeld. Deze en andere voorbeelden haalden we op via telefonische interviews met huidige ICT’ers bij Gemeente Rotterdam. En vertaalden we naar een concept waarin deze ‘bewijslast’ centraal stond. Helemaal in lijn met de overkoepelende employer branding campagne, dus niks meer aan doen.

Maar toen dachten we: het is wél Rotterdam hè… De stad die je in je hart sluit of niet; geen grijs gebied. En dus bedachten we nóg een concept, waarin we zo Rotterdams mogelijk ons aanbod tussen de oren wilden krijgen en daarmee meteen de doelgroep aan een eerste zelfselectie onderwierpen. Uiteraard voorzien van een onvervalst Rotterdams geluid in de vorm van Dave von Raven, voorman van The Kik.

Media

In de campagne zetten we Facebook, Instagram, Google display en YouTube in om een zo groot mogelijk bereik onder onze doelgroep te verkrijgen. Aangevuld met driehoeksborden in de regio Rotterdam, om de bekendheid als ICT-werkgever verder te versterken. Online retargeting via Google display en Facebook moest bereik omzetten in een bezoek aan de campagnepagina en – uiteindelijk – een sollicitatie naar een plek in het traineeship.

De Resultaten

  • De mediacampagne leverde in totaal bijna 1,9 miljoen impressies op en ruim 7.000 kliks naar de website, waarmee we een zeer nette click through ratio van 0,38% realiseerden.
  • Met name Google display en Instagram leverden veel bereik op, waar Google search vooral voor veel traffic zorgde.
  • 48% van de campagnebezoekers was tussen de 18 en 34 jaar, waarvan 44% man en 56% vrouw.
  • 65% van het campagneverkeer bestond uit nieuwe bezoekers aan de site, wat aangeeft dat er een nieuwe doelgroep is aangesproken.
  • 82% van het campagneverkeer kwam via een mobile device naar werkenbijrotterdam.nl.
  • In totaal werd de speciaal ontwikkelde traineepagina gedurende de campagne 3.561 keer bekeken, en de vacature voor het ICT-traineeship 1.050 keer.

Het belangrijkste resultaat werd ook behaald: van de in totaal 77 sollicitaties werden er 30 positief beoordeeld, wat leidde tot 13 sollicitatiegesprekken en de aanname van 5 kwalitatieve en zeer enthousiaste ICT-trainees. Ja toch!

Oplossingen waarop je kunt rekenen. Het perspectief dat je nodig hebt. En de toewijding en resultaten die je verdient.

NEEM CONTACT MET ONS OP
Back to top